Copyright  2007  2017     J. Bouma - All rights reserved.
Weekend zeilen, Oktober 2014
Een Watersport Novice op zoek naar ervaring.
Startpagina Startpagina Zeilervaringen Zeilervaringen Contact Contact Naar het volgende reisverslag      Naar het volgende reisverslag Terug naar Zeilervaringen   Terug naar Zeilervaringen Terug naar het vorige reisverslag   Terug naar het vorige reisverslag Disclaimer   Disclaimer
Een weekendje zeilen, Oktober 2014 Donderdag 2 oktober ontving ik een kort en krachtig mailtje van JanWillem, Jan ik ga komend weekend zeilen, heb je zin om mee te gaan? Daar had ik zin in, gaaf! Het weekend van 4 oktober zouden we dan met z’n drieën gaan zeilen met de Mistral, een Bavaria 38. De bemanning bestond uit JanWillem, schipper/eigenaar van de Mistral en een hockeymaatje van JanWillem, Menno en ondergetekende. Zaterdag rond 14:00 uur vertrekken we uit Lemmer met bestemming wind afhankelijk Enkhuizen, Urk of.... Zondag weer terug richting thuishaven Lemmer. Afgesproken dat ik zaterdagavond voor de maaltijd zorg. Zaterdag 4 oktober. Half één arriveerde ik bij de boot. JanWillem en Menno waren net gearriveerd en waren druk bezig met de kar uitladen. Nog geen uur later waren we onderweg. Het weer en de voorspelling was goed. De temperatuur tegen de twintig graden, half bewolkt met een windje van 3 bft. tot 4 bft. vanuit het ZZO. In de Lemstergeul was de bruine vloot bezig met een zeilwedstrijd van de Friese Hoek Race. Schitterend gezicht zo met een stralende blauwe lucht en op de achtergrond het Ir. D. Woudagemaal. Dit was het moment om een bestemming te kiezen. Dat werd Medemblik, de oudste stad van West-Friesland. Medemblik kreeg in 1289 al stadsrechten. In vrijwel één rechte lijn konden we naar de haven ingang varen. Was een echte heren zeiltocht door de mooie straffe wind onder de stralende zon, zo anders dan de voorspelde halve bewolking. Heel relaxed, schitterend. De stad Medemblik is al van verre te zien. De haven ingang ligt ten zuiden van de grote windmolens. Vlak voor de haven ingang werden de zeilen opgerold. Ondertussen was de zon achter een hoge sluierbewolking schuil gegaan. 17:00 Uur voeren we tussen de havenhoofden door langs Kasteel Radboud, een dwangburcht uit de 13de eeuw. Voor passanten zijn er 4 mogelijkheden. Wij kozen ervoor om een ligplaats te zoeken in de gemeentelijke haven, de Middenhaven, vlak voor de Kwikkelbrug. Het was erg druk en daarom moesten we gestapeld liggen. Een ideaal plekje gevonden bij de zijkant van het bunkerstation. Konden we probleemloos van de voorpiek afstappen en hoefden daarom niet over andere schepen heen te buitelen. Na het havengeld te hebben afgerekend bij de havenmeester zijn we Medemblik ingegaan. Als een oud klein stadje kent Medemblik vele oude gebouwen en gevels uit de 16e, 17e en 18e eeuw. Bijvoorbeeld het stationsgebouw dateert nog uit het openingsjaar 1887. ‘s Avonds heb ik dus voor het avondeten gezorgd, naar recept van Judith, mijn vrouw. Eigenlijk was het heel simpel. Judith had alles al klaargemaakt, voorgesneden enz. Ik hoefde alles alleen in de juiste volgorde te verwarmen en bij elkaar te voegen. Na de afwas nog even te hebben nagepraat onder het genot van een glas rode wijn is het zeer goed slapen in eigen bakboord hut. Zondag 5 oktober. ‘s Morgens  half negen ontbeten en negen uur los. Het was een bewolkte dag met een noordoosten wind van 3 bft. Niet echt veel. In de voorspelling bleef het droog. Positief dus. Uiteindelijk viel de hoeveelheid wind toch nog mee, 4 bft. waarmee wij richting Hindeloopen zeilden. Na 4 keer overstag te zijn gegaan kwam Hindeloopen in zicht. Hindeloopen aanvaren is niet moeilijk. Wel uitkijken voor de ondieptes ten noorden en zuiden van de haveningang. Daarom vanaf de groene H1 boei netjes de vaargeul verder gevolgd. Een uur voeren we, na de zeilen te hebben opgerold, op de motor de smalle havenmond in. Aan bakboord ligt een hele grote jachthaven met zo’n 650 ligplaatsen. Deze lieten we links liggen om rechtdoor te varen naar de haven in het stadshart. Het was niet druk, we vonden aan de steiger een mooi plaatsje om even onze benen te strekken aan de wal. Hindeloopen is een leuke plaats om even door te lopen met zijn karakteristieke houten bruggetjes, geveltjes en het typerende Hindelooper schilderwerk, verder heeft Hindeloopen zijn bekendheid gekregen door de Elfstedentocht. Kwart over twee gooiden we de landvasten los om weer richting thuishaven te varen. De wind was ondertussen naar het noordwesten gedraaid. Het eerste stuk werd halve wind gevaren. Met de Lemstergeul haaks op onze huidige koers werd bakboord uit de Halvewinder gehesen. Met een 5 kopen voor de wind werd het ook nu weer een herentochtje. Tegen zessen lag de Mistral alweer in zijn eigen box. Mijn bagage kon aan boord blijven omdat ik de volgende week met JanWillem en de Mistral ingedeeld sta voor de jaarlijks terugkerende CZT Najaarstocht. JanWillem en Menno, bedankt, ik heb genoten van dit geslaagde weekend zeilen op het IJsselmeer.